دانشجوی دانشکده کشاورزی در دیدار با مقام معظم رهبری به بیان بخشی از ظرفیت های موجود در حوزه ی کشاورزی کشور پرداخت.

خلاصه خبر: به گزارش روابط عمومی دانشکده، مراسم دیدار نخبگان و استعدادهای برتر علمی کشور با مقام معظم رهبری در روز چهارشنبه مورخ 1397/7/25برگزار شد

در این دیدارآقای مهندس مصطفی اسماعیلی شایان، دانشجوی دکترای دانشکده کشاورزی از گروه آموزشی مهندسی مکانیک بیوسیستم (انرژی های تجدید پذیر) به نمایندگی از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به بیان بخشی ازظرفیت های حوزه ی تخصصی کشاورزی پرداخت وسپس فهرست یاز موانع وراهکارهای کلان رادر جهت بهبود عملکرد حوزه های آموزش وپژوهش به ویژه درسطح آموزش عالی کشور ارائه کرد.

آقای مهندس مصطفی شایان در ابتدای سخنانش ضمن تقدیر و سپاسگزاری از مقام معظم رهبری که توفیق این دیدار را برای ایشان فراهم آوردند، گفت: نخبگان علمی از پرسش­های بنیادین سیاسی عبور کرده و مانند چمران­ها و شهریاری­ها در اندیشه­ی محقق کردن اعتلای پژوهش هستند. از این رو، و بیش از اینکه اهل تعلقات دنیوی باشند، در پی حل مسائل و مشکلات جامعه­ی مادری خویش هستند. آن­ها اهل طمأنینه و آرامش بوده و بسان امواج پر انرژی در عمق اقیانوس­ ها بی­صدا و قیل و قال، سر در گریبان دغدغه­های جامعه­ی خویش فرو برده­اند و دل را مشغول دل مشغولی­ های آحاد جامعه کرده­ اند.

نخبه­ ی مومن سلوک عملی داشته و متوقف بر بحث و مقاله نیست. او تماشاگر و بازیگر نیست، بلکه تهیه­ کننده و بازی­گردان است.

·  نخبه­ ی صنعت، با رهبری پژوهش­های صنعتی، در پی کارآمدی صنعت کشورش قدم بر می­ دارد.

·  نخبه­ ی حوزه­ ی کشاورزی، در پی تسهیل فرآیند کشاورزی و افزایش بهره­ وری است.

·  نخبه­ ی حوزه­ ی سلامت و بهداشت در پی کاهش و درمان آلام بیماران است.

· نخبه­ ی حوزه­ های مهندسی، رفاهیات را به جامعه تقدیم می­ کند.

· قلم نخبه­ ی حوزه­ ی علوم انسانی، با جلا دادن به اندیشه­ی انسان، عالمان اجتماعی تربیت می­کند تا جامعه­ی معنوی، پویا و زنده، چابک، پرامید، با نشاط وکارآفرین تربیت کند. در این جامعه شهروندان نگران آینده خود نیستند.این نخبگان چنانچه در زیر چتر ایمان و حمایت­های دولتمردان کشورشان قرار گیرند، بی­ترس از دشواری­ های پیش رو، همت مضاعف کرده و همواره، ریه از حل مشکلات مردم خود، پر و خالی می­کنند. آن­ها طولانی در منصبی نمی‌مانند وتنهایک شغل دارند، به سان غواصی با رنجش جسم، از عمق مسئله­ ها به سطح آب می­آیند و ماحصل تأملات و پژوهش­ هایشان را در کشور بکار می­گیرند. آقای مهندس شایان سپس افزود: رهبر عزیز؛ عدم ایجاد فضای باز حضور جوانان نخبه در بخش­های مختلف تصمیم­ گیری کشور، میدان را برای بازی ناجوانمردانه دشمن آماده کرده است. بهره­مندی از جوانان نخبه در سطوح عالی مدیریتی کشور لازم و تنها راه­حل است. جوانان ایران عزیز در عرصه­های مختلف و با وجود دشواری­ های بسیار، از عهده­ی حل مسائل برآمده و خوش درخشیدند، چرا امروز به آن­ها اتکا نکنیم؟! باید فرصت مدیریت در اختیار توانمندان علمی قرار گیرد و این موضوع فارغ از مدرک تحصیلی است.

وی در ادامه اظهار داشت: رهبر عزیز؛بنا دارم به نمایندگی، بخشی از ظرفیت­های اخیر حوزه­ی تخصصی خویش را تقدیم کرده و فهرستی از موانع و راهکارهای کلان را جهت ورزیده­تر شدن آموزش و پژوهش به ویژه در سطح آموزش عالی کشور پیشنهاد دهم:

· در حال حاضر برای 10 سال آینده­ی کشاورزی کشور برنامه­ی مدون وجود ندارد، عدم مدیریت و سیاستگذاری علمی این بخش می­تواند در آینده مصائبی را به کشور تحمیل کند. مسئولین این بخش باید علاوه بر برنامه­ریزی استراتژیک، برنامه­های تاکتیکی نیز تدوین کنند. پیشنهاد می­شود به عنوان یک اقدام عملیاتی سریع، جایگزین مدیران بازنشسته این بخش و بخش­های دیگر کشور که به زودی باید کرسی مدیریت را ترک کنند، فارغ التحصیلان برتر دانشگاه­ ها قرار گیرند، این اقدام، علاوه بر دمیدن روحیه­ی جهادی، جوانی و نشاط به آن دستگاه، مسیر را برای امید به تحصیل و کسب علوم کاربردی در دانشگاه­ ها هموار می­کند.

· تنش­های بالای آب، احتمال وقوع اختلافات در مناطقی از خاورمیانه و شمال آفریقا که برای کشاورزی به آبیاری وابسته­اند را افزایش می­دهد. پیشنهاد می­شود؛ اولا: زنگ بحران کم­آبی در تمام بخش­های مدیریتی کشور زده شود و تصمیمات جدی کشور بر این مبنا مجدداً بازنگری گردد. ثانیا: برنامه­ی مدونی در حوزه­ی مدیریت منابع آب، کشاورزی پایدار، گلخانه­ها، مدیریت پسماندها، مواد پیشرفته، کامپیوتر و IT، خودروسازی، هوا و فضا، بیوتکنولوژی و داروها و تمرکز بر آب­شیرین­کن­های خورشیدی تنظیم و با حمایت صندوق توسعه­ی ملی بکار گرفته شود.

· کشور ایران دارای منابع بسیار عظیمی از مواد اولیه است که می­تواند برای بخش­های مختلف، ایجاد ثروت و اشتغال پایدار کرده و ارزش افزوده داشته باشد. به­عنوان مثال: گیاه رها شده­ی «گز روغنی» در سیستان­و­بلوچستان با صدها خاصیت درمانی امکان فروش تا 50 دلار هر کیلو برگ را دارا می­باشد. چنانچه نگاه ما همزمان به احیای منابع داخل باشد، این دست از منابع کشور بسیار هستند و باید؛ اولا: به نحو مطلوب شناخته شود و ثانیا: راهکارهای عملیاتی تولید ثروت پایدار از آن­ها تدوین و بکار گرفته شود. لازم است بومیان مناطق از این ثروت پایدار، بیشترین منفعت را داشته باشند و دانشگاه­ های بومی نسبت به احیای این ثروت­ها موظف گردند. ایجاد سیاست­های رقابتی بین دانشگاه­ها، موتور مولد و محرک پژوهش­های کاربردی خواهد بود.

·تعامل و ارتباط دانشگاه با صنعت و بخش­های دیگر بیش از این تقویت شود. بیکاری جوانان تحصیل کرده، پایین بودن شاخص درآمدهای علمی دانشگاه­ ها از مصادیق شناسایی این خطر است. دانشگاه­ها در صنعت و بخش­های دیگر باید امکان فعالیت فعال داشته باشند. پیشنهاد می­شود؛ دستگاه­های مختلف کشور تحت سیاست­های کلی نظام فهرستی از مسائل و اولویت­های خود طراحی کرده و دانشجویان تحصیلات تکمیلی فرایند پایان­نامه و رساله­ی خود را به نحوی عملیاتی کنند تا حل این مسائل انجام گیرد. (طرح تاپ) ثانیا: پارک­های علم و فناوری هنوز به بلوغ نرسیده­اند و نیاز به حمایت ویژه­ی حضرت عالی در این بخش احساس می­شود. پایگاه­های بسیج پارک علم و فناوری باید ایجاد شده و در این بخش نقش آفرینی علمی و انقلابی داشته باشند.

·کشورمان به تنهایی 7% از منابع معدنی دنیا را به خود اختصاص داده و نخستین کشور دارای مجموع ذخایر انرژی در جهان است. به عبارت دیگر ایران با داشتن یک درصد جمعیت جهان بیش از 7 درصد منابع معدنی دنیا را در اختیار دارد. واقعیت آن است که علت اختلاف بین ارزش تولید ناخالص داخلی(GDP)بر حسب روش برابری قدرت خرید(PPP) با تولید ناخالص داخلی(GDP) بر حسب ارزش اسمی، صرفا به تعرفه‌ها و یارانه‌ها مربوط نمی‌شود و باید ضمن اصلاح الگوی مصرف و افزایش بهره­وری در تمام بخش­ها، کشور به فاز جدید پیشرفت و توسعه یعنی «اقتصاد دانایی» و «عدم خام فروشی» اهتمام داشته باشد.

· مصرف برق کشور در تابستان سال آینده به 61 هزار مگاوات می­رسد، در حالی که ظرفیت تولید برق 53 هزار مگاوات است. پیشنهاد می­شود جبران کسری 8 هزار مگاواتی از طریق منابع انرژی­های تجدیدپذیر بخصوص انرژی خورشیدی باشد. نظر به موقعیت جغرافیایی فوق­العاده کشور ایران، در کسب منابع انرژی­های تجدیدپذیر بخصوص خورشیدی و دسترسی به آب­های آزاد، حمایت دولت بطور گسترده­ای در این بخش باید افزایش پیدا کند. اکنون برهمه آشکارومبرهن است وبرخواص به طورقطع ویقین که درعرصه‌ی پرسرعت رشدوتوسعه‌ی تکنولوژی، بایدرقابت را شناخت و مستمر اً ومجدانه برتحقیقات علمی بلاانقطاع سرعت بخشید و همکاری و یژهای با بخشهای مختلف علمی جهان برقرارکرد. این مهم زمانی محقق خواهد شد که دولت ‌مردان و کارگزاران متعهد ،دلسوز و جهادی نظام بستر لازم و حمایت‌های همه جانبه‌ ی مالی و معنوی مقتضی را برای دانشمندان و اساتید دانشگاه‌ها ، نخبگان و دانشجویان کوشا و مستعد که جملگی جهادگران خط مقدم عرصه‌ی علوم هستند به دور از هرگونه بوروکراسی و تبعیض‌های آزاردهنده و یأس‌آور فراهم آورند.

دانشجوی دانشکده کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس در پایان سخنانش گفت: در انتهای کلام لازم است به رسالت و نقش بانوان اندیشمند و نخبه کشور ارج نهاده و مطلب ویژه­ای را تقدیم کنم؛ همه­ساله بانوان توانمند ایران عزیز در میادین علمی به ویژه کاربردی سازی علوم، با نبوغ و نوآوري درخشش­هایی را نصیب کشور می­کنند. بانوان مخترع ایرانی سال­هاست در رقابت­های«زنان مخترع جهان» به مقام قهرماني دست می­یابند. مسئولین دستگاه­های مختلف باید به کشف استعداد بانوان و همراهی در پروش آن­ها اهتمام ویژه داشته و فضای ظهور و بروز این استعداد­ها در جامعه فراهم گردد. انتخاب مدیران لشگری و کشوری از میان بانوان نخبه می­تواند ضمن ایجاد امید در میان بانوان و جامعه زنان، فصل تمایز درخشانی میان اندیشه­ی متعال ایدئولوژیک جمهوری اسلامی و دیگر نظام های جهانی ترسیم کند.

مارکوپولو در کتابش از پول کاغذی، فاضلاب شهری، پل­های بلند، آتش­نشانی و پست ایران سخن گفته است که برای اروپائیان قرن 13 باورکردنی نبود و او را گزافه­گو خواندند. امید و یقین دارم، تحت توجهات حضرت ولیعصر (عج) و بهره­مندی از رهنمودهای حضرت عالی و تلاش شبانه­روزی مسئولین کشور؛ ایرانی اسلامی بسازیم تا در زمینه­ های مختلف پرچمدار و الگوی کشورهای جهان گردد.

گفتنی است که در پایان این دیدار، نماز ظهر و عصر به امامت رهبر معظم انقلاب اسلامی اقامه شد.


28 مهر 1397 / تعداد نمایش : 1388