جلسه دفاع از رساله: آقای مسعود سلطان رضائی،گروه آموزشی طراحی کاربردی
خلاصه خبر: مدلسازی دینامیکی و تحلیل پایداری سیستم های سه محور متصل با مفصل های گاردان
چکیده: سیستم محور یکی از انواع سیستمهای انتقال قدرت است. این مجموعه شامل محورهای دواری است که بر اساس کاربرد ممکن است با یکدیگر همراستا نباشند. یک راه متداول اتصال چنین محورهایی استفاده از مفصل کاردان است. با وجود مزایای متعدد این مفصل، وجود آن باعث ایجاد تحریک متناوب در سیستم و بنابراین ایجاد ناپایداری میشود. هدف از این رساله مدلسازی دینامیکی، بررسی ارتعاشات پیچشی و تحلیل پایداری سیستمهای سه محوره است. اینرسی مجموعه، میرایی و سختی محورها، سرعت دورانی و زاویه مفصلها مهمترین پارامترهای این سیستم میباشند. اینرسی محورها را میتوان به کمک مدل جرم متمرکز شبیهسازی کرد. برای مدلسازی دقیقتر میتوان محورها را به روش اجزای محدود با مدل پارامتر گسترده شبیهسازی نمود. به این روش نه تنها نتایج دقیقتری بدست میآید، بلکه تمام فرکانسهای طبیعی پیچشی مجموعه علاوه بر فرکانسهای پایه آن قابل شناسایی هستند. روابط حاکم بر نوسانات مجموعه، معادلات دیفرانسیل غیر خطی با مشتقات جزئی خواهند شد. با خطیسازی ارتعاشات پیچشی بهوسیله بسط تیلور، معادلات حاکم تشکیل دستگاه معادلات متیو-هیل با ضرایب متناوب میدهند. همچنین انواع تشدیدها در سیستم ممکن است اتفاق بیفتد بنابراین باید از روشی استفاده کرد که بتواند همه آنها را بدست آورد، روش ماتریس مندرمی بر پایه تئوری فلوکه. خروجی تحلیل پایداری، نمودارهایی است که در آن تمام نواحی ناپایدار مشخص شده است. بهمنظور اعتبارسنجی مدل باید نمودارها را که نتایج حل عددی هستند با نتایج تجربی مقایسه نمود. با انجام تحلیل فرکانسی مجموعه نیز امکان اعتبارسنجی روش حل و مشخص کردن انواع تشدیدهای سیستم بههمراه مرتبه آنها وجود دارد. بهمنظور پایدارسازی مجموعه، با تغییر پارامترهای سیستم میتوان مجموعه را از وضعیت ناپایدار خارج نمود که این امر بهصورت کمی و کیفی بررسی شده است. نتایج این رساله در زمینه های مختلف از جمله طراحی، تحلیل، بکارگیری، توسعه و کنترل سیستمهای دوار دو و چندمحوره قابل استفاده است. 31 شهریور 1397 / تعداد نمایش : 1525
|