متن کامل خبر


 
بررسی امکان توسعه دوره های بین رشته ای وزارت علوم و وزارت بهداشت

خلاصه خبر: در نشست مشترک رییس دانشگاه و معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، امکان توسعه دوره های بین رشته ای بررسی شد.

در این نشست که بیستم آبان با حضور دکتر احمدی رییس دانشگاه، دکتر حق دوست معاون آموزشی وزارت بهداشت، دکتر کلباسی معاون آموزشی دانشگاه، دکتر حسینخانی رییس دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای، دکتر موحدین رییس دانشکده علوم پزشکی در سالن شورای دانشگاه برگزار شد، امکان توسعه دوره های بین رشته ای بین وزارت علوم و وزارت بهداشت و ایجاد همگرایی بین علوم پزشکی و علوم غیر پزشکی بررسی شد.
در ابتدای این نشست دکتر احمدی با اشاره به جایگاه دانشکده علوم پزشکی به عنوان دانشکده ای پیشرو و مؤثر در ارتقاء دانشگاه گفت: با توجه به اینکه دانشگاه تربیت مدرس یک دانشگاه جامع است، دانشکده علوم پزشکی ما همواره رویکردی در حوزه های بین رشته ای به دلیل ارتباط با دانشکده های دیگر مانند علوم انسانی، مهندسی، علوم پایه و... داشته است. در دهه ی ۶۰ رشته مهندسی پزشکی و پس از آن بیوتکنولوژی، مسیرهای جدید و همکاری های عمیقی میان دانشکده پزشکی با رشته های غیر پزشکی ایجاد کرد.
وی افزود: دانشگاه تربیت مدرس تا سال ۹۴ برای پذیرش دانشجویان علوم پزشکی، کنکور مستقل داشت که با توصیه وزارت بهداشت و پیگیری های انجام شده، با آن وزارتخانه تفاهمی صورت گرفت تا از مسیر کنکور و گزینش مشترکی استفاده کنیم. تغیر و اصلاح برنامه، روش ها و الگوها هر چند سخت اما در طول ۵ سال گذشته با پشتکار اساتید علوم پزشکی و پشتیبانی دانشگاه، انجام و پروتکل های دانشگاه های علوم پزشکی آهسته آهسته در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس نیز اجرا شدند. به عنوان مثال فعال کردن حق محرومیت از مطب برای اساتید دانشکده و تأمین بودجه پرداخت کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان دکتری انجام شد البته تا ایجاد شرایط کامل استاندارد و اصولی دانشگاههای علوم پزشکی مسیر طولانی در پیش داریم.
دکتر احمدی خاطر نشان کرد: دانشگاه تربیت مدرس هم اکنون با ۷۸۰ عضو هیأت علمی در حدود ۳۰۰ رشته مقطع، ۱۲۰ رشته دکتری و ۱۸۰ رشته کارشناسی ارشد و حدود ده هزار دانشجو ( روزانه و پردیس) با سابقه ی ۴ دهه فعالیت، به دنبال محقق ساختن اهداف جدید در عرصه نوآوری و تجاری سازی علوم است.
وی اضافه کرد: شروع کار دانشگاه با هدف و مأموریت تربیت استاد در رشته های مختلف برای دیگر دانشگاهها بود. تا اواخر دهه ۷۰ که تأسیس رشته های تحصیلات تکمیلی فراگیر شد و اغلب دانشگاههای به این حرکت پیوستند، مأموریت ما در این عرصه پایان یافت. تربیت ۴ تا ۵ هزار استاد فعلی دانشگاههای کشور و ۳۶ هزار فارغ التحصیل دستاورد دانشگاه تربیت مدرس است اما از دهه ۸۰ با بازتعریف مأموریت دانشگاه، تأسیس رشته های بین رشته ای مورد توجه خاص قرار گرفت و دانشکده علوم پزشکی در این زمینه پیشرو بود. حضور حدود ۱۳۰ عضو هیأت علمی برجسته، پویا و مؤثر باعث شد این دانشکده در عرصه همکاری های بین رشته ای برنامه های خوبی پیش ببرد و مزیت هایی برای دانشگاه ایجاد کند. به عنوان مثال دانشکده علوم زیستی دانشگاه تربیت مدرس که در رده اول یا دوم کشور قرار دارد مرهون پشتیبانی و همکاری دانشکده علوم پزشکی است.
در ادامه این نشست دکتر حق دوست ضمن اشاره به جایگاه شناخته شده ی دانشگاه تربیت مدرس در سطح کشور، بر تمایز دانشکده علوم پزشکی با سایر دانشگاههای این حوزه تأکید کرد و گفت: آنچه دانشکده علوم پزشکی تربیت مدرس را نسبت به بقیه ی دانشگاههای علوم پزشکی خاص و متمایز کرده همان حضور در یک دانشگاه جامع و ارتباط با رشته های دیگر است که سایر دانشگاههای علوم پزشکی از آن محروم هستند. این مزیت را به عنوان نقطه قوت باید به کار گرفت و مفهوم همگرایی و درهم تنیدگی علم را نشان داد.
معاون آموزشی وزارت بهداشت تصریح کرد: همگرایی و همکاری نتیجه بخش و مؤثر باید در دل دانشگاه و در گروهها، بین اساتید و دانشجویان شکل بگیرد و در سطح ستادی و وزارت خانه چندان اثرگذار نخواهد بود.
دکتر حق دوست پیشنهاد داد: در این راستا باید یک دانشگاه علوم پزشکی را به عنوان پارتنر انتخاب کنید و هدف خود از ایجاد ارتباط و اتصال را به درستی مشخص نمایید. اگر می خواهید از حالت تشریفاتی تفاهم نامه ها خارج شوید و وارد عمل گردید باید اساتید دانشکده ها به یکدیگر متصل شوند. در این خصوص ایجاد فرصت های مطالعاتی کوتاه مدت برای اساتید در دانشگاههای مختلف بسیار اثربخش خواهد بود. همچنین برگزاری دوره های کارآموزی دانشجویی در فیلدهای گوناگون کمک کننده است.
وی ادامه داد: دانشجویان علوم پزشکی که در دانشگاه تربیت مدرس تحصیل می کنند باید با دانشجویان مشابه این رشته در دانشگاههای علوم پزشکی، تفاوت کنند و در سطح بالاتری باشند. تحصیل آنها در دانشگاه جامع باید در جایی متبلور شود به عنوان مثال در فن مدرسی آن ها و یا در عرصه همکاری های بین رشته ای باید قوی تر و متمایز از سایر هم رشته ای خود باشند.
دکتر حق دوست افزود: در بحث همگرایی علوم، برخی مباحث بسیار جذاب هستند و مورد استقبال قرار می گیرند. اگر چه در بسیاری از آن ها نیز عقب هستیم و کار فراوان می طلبد اما برخی زمینه ها بسیار مغفول واقع شده و باید آن ها مورد واکاوی قرار گیرند. به عنوان مثال باید علوم انسانی و علوم پزشکی به یکدیگر متصل شوند چرا که در تاریخ پزشکی، روانشناسی پزشکی، فلسفه علوم پزشکی و ... عقب هستیم و ضعف داریم. در این راستا از تلفیق علوم پزشکی و مباحث علوم انسانی استقبال و از دانشجویان علاقمند و پایان نامه هایی که در زمینه تلفیق علمی مباحث علوم انسانی و علوم پزشکی است، حمایت می کنیم.
در بخش دیگری از این جلسه دکتر حسینخانی رییس دانشکده فناورهای نوین در خصوص ماهیت ساختارهای بین رشته ای در دانشگاه تربیت مدرس صحبت کرد و گفت: هم اکنون در دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای، ۷ گروه میان رشته ای در مباحث سنسورها و بیوسنسورها، مواد زیست فعال، انرژی، مهندسی پزشکی، بایومتریال و فناوری های آب با همکاری ۹۲ عضو هیأت علمی مشغول فعالیت هستند. برنامه های میان رشته ای شکل گرفته و پذیرش دانشجو از رشته های مبدأ انجام و پایان نامه ها، میان رشته ای تعریف می شود که با حضور اساتید مشترک (۲ استاد راهنما و ۲ استاد مشاور) ماهیت میان رشته ای شکل می گیرد.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه دانشگاه ما یک دانشگاه جامع و دارای رشته های کشاورزی، پزشکی، مهندسی و علوم انسانی در کنار یکدیگر است، همکاری و همفکری های میان رشته ای به دانشکده علوم و فناوری های بین رشته ای محدود نشده و از این قابلیت و تجربه موجود در دانشگاه به خوبی استفاده شده است.
دکتر حسینخانی یادآور شد: در حوزه نانو فناوری پزشکی، سنسورها و بیوسنسورها همکاری های خوبی شکل گرفته اما در حوزه های بین بخشی علوم انسانی و علوم پزشکی، علوم اقتصادی و اجتماعی آمادگی کامل داریم که در قالب تشکیل کارگروه های میان رشته ای، دایر کردن رشته های جدید و یا همکاری های پژوهشی-تحقیقاتی وارد عرصه همکاری های بین رشته ای شویم.
وی پیشنهاد داد: وزارت بهداشت مأموریت تشکیل رشته های تقاضا محوری که در آن وزارتخانه اجرا نشده را به دانشگاه تربیت مدرس محول کند.
دکتر موحدین رییس دانشکده علوم پزشکی به همکاری های علوم انسانی با حوزه سلامت و پزشکی در قالب پایان نامه ها اشاره کرد و گفت: تعداد زیادی پایان نامه در دانشگاه انجام شده که حاصل همکاری دانشکده علوم انسانی و علوم پزشکی بوده که در وزارت بهداشت بازخوردی نداشته است. ایده های بسیاری داریم که متاسفانه در عمل به دلیل موانع، اجرا نمی شود. دانشگاه تربیت مدرس این قابلیت و توان علمی را دارد که رشته هایی که حتی در وزارت بهداشت وجود ندارد، تعریف کند. امیدوارم وزارت بهداشت روند تغییر واحدها متناسب با شرایط خاص دانشگاه تربیت مدرس و نیاز کشور را تسهیل کند.
در پایان نشست مقرر شد دانشگاه تربیت مدرس ۱۰ پایان نامه مرتبط به همکاری های میان رشته ای علوم انسانی و علوم پزشکی را جهت دریافت کمک و پشتیباتی وزارت بهداشت، تا پایان سال جاری معرفی کند. همچنین برای برگزاری دوره های کوتاه مدت برای اساتید علوم پزشکی کشور در تابستان آینده، تولید محتوا و برنامه ریزی نماید و دانشگاه علوم پزشکی همکار خود را به منظور پیشبرد فعالیت های میان رشته ای ظرف دو هفته آینده معرفی کند. معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین پیشنهاد راه اندازی مرکز آموزش های مهارتی (به منظور برگزاری دوره های توانمندسازی) در دانشگاه تربیت مدرس و ایجاد فرصت های مطالعاتی بین دانشگاهی را برای اساتید و دانشجویان علوم پزشکی و علوم غیر پزشکی مطرح کرد.

22 آبان 1399 / تعداد نمایش : 487