سياستهای آموزشی
حوزه معاونت آموزشی، با الهام از خط مشی كلی دانشگاه، اهداف و راهكارهای اجرايی زير را برای يک افق پنج ساله پيشبينی نموده است.
-
تداوم توسعه دورههای دكتری در جهت اصلاح هرم دانشجويی
-
راهاندازی دورههای جديد راهبردی تحصيلات تكميلی، متناسب با نيازها و تحولات جامعه
-
تداوم حاكميت ضوابط و مقررات در تمام شئونات آموزشی
-
تلاش در جهت ارتقای كمی و كيفی فعاليتهای آموزشی دانشگاه
-
تلاش در جهت جذب اعضای هيأت علمی متعهد- متخصص- آشنا به علوم و فنون روز و معارف اسلامی
-
تلاش در جهت تربيت فارغالتحصيلان متعهد و متخصص كه تمام توان خود را جهت توسعه معنوی – مادی و رستگاری جامعه بهكار گيرند.
-
سياستهای كلی و راهكارهای اجرايی ميان مدت دانشگاه، در سالهای 1387-1384، منطبق با برنامه چهارم توسعه
برنامههای كلان و اجرايی حوزه معاونت آموزشي
برنامههای كلان و اجرايی حوزه معاونت آموزشي، در پنج محور:
-
تنوع بخشی به شيوههای آموزشی - ورودیها و تعميق ديدگاه آموزش باز
-
ارتقای كيفيت فعاليتهای آموزشی
-
توسعه منابع انسانی در سطح حوزه معاونت آموزشی
-
جهتگيری آموزش به سمت توسعه جامعه دانايی محور (تقويت نهضت نرمافزاری)
-
مأموريتگرا نمودن آموزش در دانشگاه
برنامهريزی توسعهای
مطالعاتی منسجم و هدفمند در جهت گسترش و آموزش عالی، مبنی بر شاخصهای رتبهبندی دانشگاههای معتبر و توسعه كيفی و كمی در داخل و خارج به شرح زير صورت گرفته است.
-
انجام مطالعه سير گسترش آموزش عالي كشور با تأكيد بر دانشگاه تربيت مدرس، به انضمام مطالعه مشخصههای آموزش عالي در هزاره سوم
-
انجام مطالعه و برنامهريزی، برای بهبود اعتبار و جاذبه دانشگاه در سطح بينالمللی، از طريق مشاركت فعال در تنظيم شاخصهای رتبهبندی دانشگاههای جهان اسلام (OIC) و تكميل و ارائه اطلاعات دانشگاه و كسب جايگاه برتر در بين دانشگاههای 58 كشور جهان اسلام
-
برنامهريزی و پيگيری امور مربوط به تأسيس دانشگاه تحصيلات تكميلی ايرانی – سوری فارابی در كشور سوريه و همكاری با ديگر دانشگاههای سوريه و انعقاد تفاهمنامههای مربوط
-
برنامهريزی و پيگيری تأسيس واحد بينالملل دانشگاه در پرديس شهرستان نور در راستای سياستهای راهبردی دانشگاه برای جذب دانشجويان غير ايرانی علاقمند به تحصيل در ايران، بهويژه از كشورهای اسلامی منطقه
-
برنامهریزی تاسیس دانشگاه بینالمللی گروه 8 کشورهای اسلامی (D8)
-
تشكيل كميته بند «ز» و برنامهريزی و پيگيری جهت اجرايی كردن بند «ز» ماده 50 قانون برنامه چهارم توسعه، از طريق تدوين برنامه راهبردی دانشگاه، برای نيل به تراز دانشگاههای بينالمللی و ارائه آن به وزارت متبوع و قرار گرفتن در رديف دانشگاههای مشمول بند «ز» از سوی وزارت متبوع
-
تاسیس شعب دانشگاه در سطح تهران و خارج از تهران بهمنظور استفاده از ظرفیت مازاد دانشگاه و پذیرش دانشجو با اخذ شهریه
-
ترويج عدالت محوری و قانونمندی و ايجاد فرصتهای برابر آموزش عالی، از طريق اصلاح و تصويب شاخصها و مقررات مربوط، از جمله ايجاد تنوع در پذيرش دانشجو در مقاطع دكتری و كارشناسیارشد به صورت مجازی، شبانه فراگير و دوره دكتری (ويژه مربيان)
-
تصويب ضوابط و مقررات و دستورالعملهای لازم برای ارتقای كيفيت پذيرش دانشجويان دكتری و انتقال دانشجويان ايرانی شاغل به تحصيل در خارج از كشور و دانشجويان ممتاز و برگزيده علمي
-
تشكيل كميته تخصصی راهبردی اتوماسيون و هوشمندسازی توجه به رشد كيفی آموزش، از طريق توسعه سيستم بدون كاغذ (ايجاد دوره مجازی، اتوماسيون تمام فعاليتهای آموزشی دانشجويان و اعضای هيأت علمی و تهيه كارت هوشمند دانشجويي)
-
بسط و توسعه دانشكدهها از طريق اصلاح ساختار تشكيلاتی و أخذ مجوز لازم از مراجع قانونی (طبق اين مصوبات 7 دانشكده فعلی، از سال 1387 به تدريج به 22 دانشكده تفكيك خواهد شد)
-
توسعه رشتهها و گرايشهای جديد بر اساس نيازهای كشور
-
اهتمام به توسعه برنامهريزی آموزشی دانشگاه از طريق اصلاح ساختار دفتر برنامهريزی، گسترش و بازنگری و پيشبينی كميسيون برنامهريزی آموزشی و برپايی همايش ملی در حوزه برنامهريزی درسی و آموزشی
-
تدوين و بازنگری برنامهها و سرفصلهای جديد با مشاركت گروههای تخصصی
-
پيادهسازی برنامههای ارتقای كيفيت در امور آموزشی، از جمله اجرای طرح ارزيابی دروني گروهها، ارزيابي آزمون دكتری، ارزيابی كيفيت تدريس، ارزيابی دانشآموختگان و ...
-
برنامهريزی و نظارت مستمر بر توسعه و ارتقای هرم اعضای هيأت علمی دانشگاه
-
توسعه دورههای آموزش كاربردی، كوتاه مدت تكدرس
-
انعقاد تفاهمنامههای همكاری با دانشگاهها و مؤسسات مختلف آموزشی و پژوهشی برای ايجاد دورههای مشترك دكتری و مشاركت با دانشگاههای محروم برای تأسيس دورههای كارشناسیارشد
-
مشاركت فعال در كميتهها و شوراهای راهبردی و برنامهريزی آموزشی در سطح وزارت
-
مشاركت فعال در امر برنامهريزی و سياستگذاریهای كلان دانشگاه از طريق حضور در جلسات هيأت امنا، كميسيون دائمي هيأت امنا، شورای دانشگاه، هيأت رئيسه، شورای همكاری علمی و بينالمللی، كميته بهرهوری و تحول اداری شورای آموزشی و مديريت برخي از كميتههای راهبردی دانشگاه
-
برنامهريزی در جهت برپايی نشستهای عمومی و برنامههای آموزشی و فرهنگی از جمله جشن دانشآموختگان، جشن بزرگداشت مقام استادان، جشن آغاز سال تحصيلی
-
برنامه ملاقات مردمی - دانشجويی و رسيدگی به مشكلات و شكايات دانشجويان و داوطلبان شركتكننده در آزمون دكتری دانشگاه
-
برنامهريزی و نظارت بر اجرای مقررات آموزشی و توجه به ارتقای كيفی آموزشی، از طريق شورای آموزشی دانشگاه
|