قطنامه 48مین گردهمایی روسای موسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی - مشهد مرداد 96
خلاصه خبر: چهل و هشتمین گردهمايي رؤساي مؤسسات آموزش عالي كشاورزي و منابع طبيعي كشور در روزهاي سوم و چهارم مردادماه سال 1396 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید. بسم الله الرحمن الرحیم
قطعنامه چهل و هشتمین گردهمایی رؤسای مؤسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی کشور
چهل و هشتمین گردهمايي رؤساي مؤسسات آموزش عالي كشاورزي و منابع طبيعي كشور در روزهاي سوم و چهارم مردادماه سال 1396 در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار گردید. شرکتکنندگان با توجه به منویات مقام معظم رهبری و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال ملی و جهادی، به اتفاق آراء اجرای برنامه های ذیل را مورد تأکید قرار دادند.1ـ به منظور افزایش و تقویت کارایی و اثربخشی دانشآموختگان کشاورزی و منابع طبیعی، لازم است: الفـ سرفصلهای تعیین شده برای درس کارورزی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی در برنامهریزی آموزشی و درسی دانشجویان مؤسسات آموزش عالی کشاورزی و منابع طبیعی لحاظ و اجرایی شود. بـ آموزشهای دورههای کارشناسی باید به گونهای باشد که ضمن ارتقای مهارت دانشآموختگان توانایی آنان در کارآفرینی را افزایش دهد. پـ با توجه به ماده 23 قانون افزایش بهرهوری کشاورزی مبنی بر همکاری وزارت جهاد کشاورزی در برگزاری صحیح کارورزی، از امکانات آن وزارتخانه در تهران و واحد های استانی برای فعالیتهای علمی کارورزی استفاده شود. تـ با توجه به اینکه دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی در راستای اقتصاد مقاومتی تلاش خود را بر اجرای ماده 23 قانون افزایش بهرهوری متمرکز نموده است از کمیسیون محترم کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که نقش اصلی را در تدوین این قانون داشته انتظار میرود در تنظیم قانون بودجه سازوکار لازم و مؤثر برای تحقق کاروزی و بودجه مورد نیاز را پیشبینی نماید. جـ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بودجه خاصی در ارتباط با آموزشهای مرتبط با مهارتآموزی را در بودجههای مرتبط با آموزش منظور کرده و از دانشگاهها بخواهد برای همین منظور هزینه شود. چ ـ ماده 21 قانون افزایش بهرهوری در خصوص نیازسنجی پذیرش دانشجو در رشته های کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی اصلاح گردیده و این اختیار به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واگذار شود.
2ـ با توجه به ضرورت کارآفرینی و تجاریسازی علم در دانشگاهها، مقرر شد دانشکدهها و پژوهشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی، همت و تلاش لازم را در زمینه ایجاد شرکتهای دانشبنیان در راستای حرکت به سمت دانشگاه نسل سوم به عمل آورند. 3ـ با توجه به حذف عنوان مهندسی از برخی رشتههای کشاورزی بدون انجام کار کارشناسی دقیق و نظرخواهی از دانشکدههای کشاورزی و متخصصان ذیربط، از مسؤولان مربوطه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری درخواست میشود با افزودن عنوان مهندسی به رشتههای "ترویج و آموزش کشاورزی پایدار"، "اقتصاد کشاورزی"، "گیاهپزشکی"و "زراعت و اصلاح نباتات"این نگرانی مهم را مرتفع نمایند. 4ـ با توجه به این که بحران آب یکی از موضوعات مهم کشور است و اهتمام کافی به ویژه در اجرا به این موضوع بحرانی وجود نداشته است، ضمن درخواست توجه عاجل به این مشکل ریشهای قبل از فوت زمان، دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی و پژوهشکدههای مرتبط، موضوع آب را به عنوان اولویت اول در تمامی سطوح آموزش، پژوهش و مسؤولیتهای اجتماعی خود قرار دهند و در این راستا باید در حل بحران مدیریت آب "نقش محوری"به دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی واگذار گردد. همچنین، لازم است موضوع آب در قالب "حوزههای آب"مدنظر قرار گیرد و فقط به یک منطقه و شهرستان خاص محدود نشود. 5ـ برای ایجاد اشتغال و استفاده از دانشآموختگان کشاورزی و انتقال علم به صحنههای تولید و امور مربوط به منابع طبیعی، سازوکارهای مناسب اشتغال همچون شرکت خدمات مکانیزاسیون، شرکت خدمات کاشت، داشت و برداشت، شرکت خدمات مشاورهای، شرکت خدمات پس از برداشت، همچون بستهبندی، آمادهسازی، نگهداری و غیره به وجود آید و شرکتهای موجود تقویت گردد. 6ـ با توجه به مورد سؤال بودن سلامت بعضی از تولیدات کشاورزی از بابت باقیمانده سموم کشاورزی، نیترات بیش از حد، مایکوتوکسینها، فلزات سنگین، آنتیبیوتیکها و غیره، ضرورت دارد ساز و کار مناسب برای آموزش کشاورزان و هدایتهای لازم و نظارت بر سلامت تولید به وجود آید و از دانشآموختگان کشاورزی آموزشدیده برای این امر استفاده شود. در صورت برنامهریزی صحیح، امکان تأمین بودجه لازم برای هزینه نظارت از طرح سلامت محصولات کشاورزی وجود خواهد داشت. 8ـ تفاوت قیمت محصولات کشاورزی به ویژه محصولات میوه و سبزی در مزارع و باغات و مراکز عرضه به مصرفکنندگان زیاد است. این امر باعث شده است تولید برای کشاورزان به صرفه نباشد و مصرفکنندگان مبالغ زیادی پرداخت کنند. بنابراین، لازم است سامان دادن امور پس از برداشت محصولات کشاورزی به ویژه برای میوه و سبزی در دستور کار دولت قرار گیرد و برای این امر از دانشآموختگان رشتههای کشاورزی استفاده شایسته به عمل آید. 9ـ توجه بیشتر به اجرای قانون افزایش بهرهوری کشاورزی و منابع طبیعی، از سوی وزارتخانههای مسؤول (وزارت جهاد کشاورزی و سازمان تحقیقات ترویج و آموزش کشاورزی (تات) و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) مبذول گردد. 10ـ اصلاح ماده 23 قانون بهرهوری و به نحوی که اختیارات کامل کارورزی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری واگذار گردد. 11ـ لازم است در برنامهریزیهای وزرات علوم، تحقیقات و فناوری، "بومیگزینی"ورودیهای دانشگاه از انتخاب دانشجو حذف شود و افراد داوطلب بتوانند آزادانه هر جایی را که میخواهند انتخاب کنند. 12ـ رفع تبعیض بین اعضای هیأت علمی دانشگاههای علوم پزشکی و غیر پزشکی، مورد تقاضای اعضای هیأت علمی کشاورزی و منابع طبیعی است. در این راستا، لازم است این موضوع در برنامههای دولت به صورت جدی مد نظر قرار گیرد. 13ـ برای ارتباط بیشتر دانشکدههای کشاورزی و واحدهای تولیدی کشاورزی، دفاتر ترویج کشاورزی در دانشکدههای کشاورزی به وجود آید و اساتیدی که به این امر مهم میپردازند مورد تشویق قرار گیرند. 14ـ توجه به روستا و توسعه روستایی به عنوان بستر کشاورزی در دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی بیشتر مدنظر قرار گیرد و به تقویت این شاخه از علوم در این مراکز توجه ویژه و شایستهای صورت گیرد. 15ـ در تعیین ظرفیت تعداد دانشجویان ورودی به دانشگاهها به توان علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاهها توجه شود و از ارائه نسخه یکسان برای همه دانشگاهها خودداری شود. 16ـ اعضای گردهمایی بر ارتباطات و تعاملات بین المللی و استفاده از ظرفیت دانشکدههای کشاورزی و منابع طبیعی در معرفی افراد متخصص و متعهد برای امور اجرایی مرتبط با بخش کشاورزی و منابع طبیعی تأکید نمودند. 6 شهریور 1396 / تعداد نمایش : 1758
|